De Merkdealer - page 11

| 11
Toen Audi in 1998 de eerste generatie van de TT introduceerde,
was het design van dit model ronduit revolutionair te noemen.
De oer-TT wordt inmiddels gezien als een stijlicoon. De nieuwe
Audi TT is nog altijd zeer herkenbaar.
Diverse uiterlijke wijzigingen maken zijn ‘road presence’
indrukwekkender dan ooit. Bij de nieuwe TT hebben de
designers teruggegrepen op stijlelementen van toen, maar
dan gezien door de ogen van nu. Met zijn nieuwe neus met de
bredere single frame grille en de strakkere daklijn, de bijna
horizontale belijning op de flanken en de schuin aflopende
achterkant toont hij met z´n lengte van 4.18 meter zelfs stil-
staand al gedrongen en sportief.
Innovatieve Audi Matrix LED-verlichting
Het dynamische design wordt verder versterkt door vlakkere
koplampen. De TT heeft standaard Xenon plus-lampen; optioneel
is ook de nieuwe Audi Matrix LED-verlichting leverbaar, die
onlangs zijn debuut maakte op de vernieuwde Audi A8. Bij deze
technologie zijn de LED-koplampen opgedeeld in twaalf kleine
diodes die samenwerken met lenzen of reflectoren. Een aan-
sturingsunit zorgt ervoor dat de diodes afhankelijk van de (rij)
omstandigheden worden geactiveerd, gedimd of juist uitgescha-
keld. Ook de bochtenverlichting van het Audi Matrix LED-sys-
teem van de nieuwe TT is innovatief. Dankzij informatie van het
navigatiesysteem komt deze verlichting al in actie voordat de
bestuurder het stuur in de juiste richting draait. Zo zorgt de Audi
Matrix LED-technologie in elke situatie voor optimale verlichting
zonder tegenliggers te verblinden. Bij het systeem behoren ook
‘dynamische richtingaanwijzers’. Nadat de bestuurder richting
heeft aangeven, lichten de LED-diodes in de richtingaanwijzers
beurtelings op. Dit gebeurt van binnen naar buiten in de richting
die de TT op gaat.
Net als bij het front versterkt het gebruik van horizontale lijnen
ook achter de breedte van de TT. De achterlichten hebben in lijn
met de verlichting vóór ook de ´lopende’ richtingaanwijzers. Een
extreem smal derde remlicht is onder de rand van de spoiler op
de achterklep aangebracht. Voor een verbeterde neerwaartse
druk op de achterwielen komt die spoiler bij 120 km/h uit de
achterklep. De nieuwe TT beschikt over een uitlaatsysteem met
twee grote eindpijpen die ook weer aan de oer-TT doen denken.
De TTS heeft vier ovale eindpijpen; traditioneel bij de huidige
S-modellen van Audi. Het optionele S line-pakket heeft een aantal
geraffineerde stylingdetails vóór, achter en opzij die het design
van de TT verder aanscherpen. Blikvangers zijn onder meer de
grotere luchtinlaten, de zijskirts en de diffuser achter. Achttien
inch wielen en de verlaging van tien mm zorgen voor een dyna-
mischer weggedrag.
Derde generatie van moderne
klassieker fascinerender dan ooit
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13
Powered by FlippingBook